Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

16‏/11‏/2010

غنيت مكه - كل عام وانتم بخير



 غنيت مكة أهلها الصيدا و العيد يملؤ أضلعي عيدا 


فرحوا فلألأ تحت كل سما بيت على بيت الهدى زيدا


وعلى اسم رب العالمين علا بنيانه كالشهب ممدودا


يا قارئ لقرآن صل له، أهلي هناك وطيب البيدا


من راكع ويداه آنستا، أن ليس يبقى الباب موصودا


أنا أينما صلى الأنام رأت عيني السماء تفتحت جودا


لو رملة هتفت بمبدعها شجوا لكنت لشجوها عودا


ضج الحجيج هناك فاشتبكي بفمي هنا يغر تغريدا


و أعز رب الناس كلهم بيضا فلا فرقت أو سودا


لا قفرة إلا و تخصبها إلا و يعطي العطر لاعودا


الأرض ربي وردة وعدت بك أنت تقطف فإروي موعودا


و جمال وجهك لا يزال رجا يرجى و كل سواه مردودا                                           







عيد مبارك للجميع
واترككم لسماع القصيدة من فيروز 

 

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

هاى علوش
وحشتنى عملت ايه فالعيد؟


لسه هتشتاق شويه كمان لحد ماتعرفنى
مش بمزاجى على فكرة
انا اهلى بعد ما عرفوا انى مثلى
اتمنعت من كل شىء
حتى الانترنت والخروج حتى الجامعه
انا بعلق يومين فى الاسبوع
من مكتبه الجامعه
تتصور مسموح لى بيومين
بس فى الجامعه مش عارف
كانى فى سجن
المهم
هتواصل معاك فى اقرب وقت انا كمان نفسى اتعرف عليك :)

متاكد انك مش كاتب هههههههه

وايوة انا سعيد باى شىء تكتبه
يا ربى
انا بتكلم كتير اوى
يلا باى علوش
لولو

ALI ALOUSH يقول...

يا ربي ايه اللي بيحصل معاك ده؟
يعني بيفتكرو انهم هيشفوك كده؟
الله يعينك ويحررك من السجن ده

انت كمان واحشني
العيد كان عادي هنا مفيش عيد
المهم تكون انت تبسطت بالعيد وغيرت جو
واتمنى تكون دائما باحسن حال يا لولو
على فكرة ليا صديقه مصريه مبتندنيش الا لولو
ههههه